Nadstavbový model kvality

Článek s názvem „Nezisková organizace je firma aneb nadstavbový model kvality“ mi vyšel v časopise Rezidenční péče v prosinci léta páně 2019:

„Stát se má řídit jako firma!“ To je názor, se kterým se každý z nás už někdy setkal. Souhlasíte? Mohli bychom na toto téma vést rozsáhlé diskuse, argumentovat horem nebo dolem, případně se i pohádat… Podstatně lehčí otázkou je, zda by se měla jako firma řídit organizace poskytující sociální služby. Okolo toho by už se tolik emocionálně třaskavých polemik nevedlo. Odpověď pro většinu z nás zní jednoduše ano. Osobně si myslím, že slovo „jako“ v naší otázce je zde navíc, že nezisková nebo příspěvková organizace je firma. Jsme jen trochu specifičtí tím, že jsme firma, která se nesnaží dosáhnout zisku, nic víc, nic míň.

Přesto se relativně často při své supervizní činnosti setkávám s tím, že se pracovníci v sociálních službách cítí v konfrontaci s byznys prostředím něco jako absolventi zvláštní školy. Sebevědomí organizací poskytující sociální služby je dlouhodobě nedostatkové zboží. A v tomto článku bych rád představil jednu z cest, jak naše sebevědomí v tomto směru elegantně posílit. Cestou, jak si uvědomit, že naše organizace funguje podle stejných principů a probíhají v ní stejné procesy, je plně tyto principy a procesy pochopit a dokázat sobě i světu, že nad nimi přemýšlím, soustavně na nich pracuji a neustále je vylepšuji – že je mám vyladěné, vymazlené – stejně jako v úspěšné a prosperující firmě. Jenže tohle nemůžeme říci všichni, že? Tady je kámen úrazu. Ukazuje se, že právě naše „neziskovost“, tj. absence tlaku na nutnost ekonomických výsledků, nás nechává v motivaci do hloubky se zabývat systémem kvality chladnými. Díky tomu, že stojíme mimo vřavu nelítostného konkurenčního boje jako v podnikatelském prostředí, neklademe takový důraz na snižování nákladů a zvyšování kvality. Proč taky? Klient není ten, kdo platí. O opravdové konkurenci nemůže být řeč. Možná se někdy trochu mačkáme okolo toho velkého koláče, aby se dostalo na všechny, a sem tam si pod stolem dupneme na sousedovu nohu, ale o nějaký významný konkurenční boj se nejedná a tedy větší motivace k neustálému zlepšování chybí. Někdy se zdá, že si myslíme, že je nám vše dovoleno – vždyť přeci děláme bohulibou práci! Máme dojem, že se máme jen starat o klienty a o nás ať se stará někdo jiný. Možná ještě sem tam zajít za donátorem a něčím se pochlubit – něčím, co je schopen vidět a ocenit, což vyladěné procesy nejsou (tak bystrozraký donátor není). Ale my chceme, potřebujeme být excelentní v poskytování našich služeb! Kde najít ten motivační zdroj? Zůstaňme chvíli u slova „excelentní“, nechte to hrdé slovo chvíli znít… Když vyslovíte „excelentní služba“, co se vám jako první vybaví? Vsadím se, že je to představa služby postavené buď na hodně osobní bázi (babička z pekárny, se kterou se znáte už 20 let) nebo služby nějaké firmy, kde už se dlouho, do hloubky a na profesionální úrovni zabývají kvalitou nabízené služby a vůbec celé společnosti. Nechtěli byste také do této rodiny organizací, které se lidem vybaví, když se řekne „excelentní služba“, patřit? Takže proč se zabývat kvalitou a investovat do toho energii a čas? Můžete dát světu vědět, že jste skutečně excelentním poskytovatelem sociální služby. Získáním značky nadstavbového modelu kvality, kterou v současné době vyvíjí pracovní skupina ministerstva práce a sociálních věcí, se zařadíte mezi TOP organizace, které v ohledu řízení a kvality předčí většinu firem z byznys sféry! Pro sebe, pro donátory, pro klienty i všechny ostatní klíčové partnery skvělá vizitka! Když se na chvíli zastavíme u výhod systematického budování systému kvality,
jedna z dalších je podpora motivace u našich zaměstnanců. Třeba taková finanční odměna: to je to nejdražší, co si můžeme pro motivaci pracovníků vymyslet a dlouhodobě je otázkou, nakolik svou motivační funkci splňuje (protože si velmi rychle na navýšení příjmu zvykneme). Zvlášť v dnešní době, kdy na kvalitního odborníka v sociálních službách, který hledá práci, jen tak nenarazíme, potřebujeme lidi udržet. To se nám povede, když budeme reagovat na jednu ze základních potřeb zaměstnanců, a to dát jim pocit smysluplnosti a perspektivy. Každý chce být hrdý na organizaci, kde pracuje, a chce se podílet na jejím rozvoji. Kdo by nechtěl vstoupit na dobrodružnou (tzn. někdy i kamenitou a trnitou, jak to tak u dobrodružství bývá) cestu zvyšování kvality. V neposlední řadě volba stát se adeptem držitele značky nadstavbového modelu kvality je o: – zjištění statutu quo, tj. jak jsme na tom při budování systému kvality, – otestování, zda je námi navržený systém skutečně účinný, – a výsledkem jsou cenná doporučení ke zlepšování naší organizace.

Hodnocení v systému nadstavbového model kvality je vlastně druh auditu, tj. poskytnutí nezávislé zpětné vazby o stavu systému zabezpečení kvality a procesů uvnitř vaší organizace. Na podrobnější představení principů, jejichž naplněním dokazujete, že jste poskytovatelem excelentním, se budete moci těšit v příštím navazujícím článku.

V přípravě dobrovolného rámce kvality sociálních služeb se aktuálně naše pracovní skupina nachází ve fázi pilotování. Termín oficiálního spuštění a tedy možnosti přihlášení se do procesu hodnocení, je začátek roku 2022. Těm z vás, koho tato informace znepokojila a připadá mu tento termín příliš vzdálený, doporučujeme se v tomto období na proces hodnocení připravit a systém kvality vaší organizace zatím krůček po krůčku budovat a vylepšovat. Sledujte facebookové stránky „Kvalita v sociálních službách“. Pro milovníky knih je tu titul Kvalita v sociální práci a sociálních službách, knihy Jaroslava Nenadála (Systémy managementu kvality, Moderní systémy jakosti) aj. Ale pozor, touto dobrovolnou aktivitou se vystavujete riziku, že budete naplněni inspirací a nadšením, která vás bude pudit v této oblasti k bujaré činorodosti!

JAN KNETL http://www.kouc-ink.cz

prosinec 2019

Navigace příspěvku

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d blogerům se to líbí: