Strach pod drobnohledem (2/19)

Při hledání tématu, na kterém kouč a koučovaný budou pracovat, soustředíme často pozornost tam, kde lze s vynaložením relativně malého úsilí dosáhnout relativně velkého efektu. To člověku dovoluje zažít pocit úspěchu za překvapivě krátkou dobu. To rozdmýchá sílu pro další jednání, po kterém následuje další úspěch… A člověk si ani neuvědomí a lavina je v pohybu a život je naruby (v dobrém slova smyslu).

Také se v koučování zaměřujeme především na to, co člověka baví, v čem je dobrý, kde má energii. I to dává cestě za úspěchem spád. 

Nicméně pojďme zkusit vzít ten provaz za opačný konec. V našem životě narážíme i na limity, bariéry a překážky. Limity, které nám brání se svobodně nadechnout, svobodně se rozlétnout po nekonečné prostoru života. A je to často strach, který nám repertoár našeho chování, myšlení i cítění značně zužuje a dusí naše nezadatelné právo brát život lehce a s elegancí.

Zamyslete se a najděte něco, z čeho máte v životě strach, co vás omezuje a máte alespoň nepatrnou víru, že to tak nemusí být. (Například to může být strach z lidí, kteří s vámi bravurně dovedou manipulovat. V těchto situacích se necítíte vůbec dobře, cítíte se být na lopatkách, prožíváte emoce, které vás paralyzují…)

A udělejte z toho, co jste našli, předmět svého soukromého výzkumu. Už jen tímto rozhodnutím se nepříjemné situace rázem stávají vyhledávanou událostí – neprcháte od nich, nevyhýbáte se jim a naopak je vítáte, jste vděční za každou příležitost něco nového se naučit, něco nového si vyzkoušet. Potřebujete přeci pro svůj výzkum data!  

Jak na to lze jít?

A) MINULOST – Nejprve hledejte ve své paměti, jak běžně v těchto situacích reagujete a zkoumejte ji. Poté najděte situaci, která nebyla tak hrozná a máte z ní docela dobrý pocit. Výjimky jsou zde vždy, když jsme dost všímaví. Pak hledejte sebemenší rozdíly: Co jste dělali jinak? Co se před tím stalo? Kde to bylo nebo s kým jste byl? Co jiného se vám honilo hlavou? V jakém jste byl rozpoložení? Je to jako v té hře „najděte deset rozdílů“.

B) BUDOUCNOST – Představte si sebe, jak byste si přál zvládat tyto situace. Do detailu prozkoumejte v této představě vše, co děláte, myslíte… Opět sbíráte data.

C) PŘÍTOMNOST – A se vším tímto bohatstvím, které jste nalezli v minulosti i budoucnosti, se pak po hlavě vrhejte do přítomných situací a zkoumejte je on-line. Zkoumejte vaše běžné reakce a zkoušejte nové věci, které nepatří do vašeho běžného rejstříku chování.

Možná při své výzkumné misi zjistíte, že strach, když se podrobí zkoumání, se pod rukama (pod naší pozorností) rozpadá na prach. Strach může přežívat jen na periferii pozornosti, jen v jejích temných koutech.

Autor článku: Jan Knetl

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogerům se to líbí: