Co mají úspěšní společného? Mají „nalétáno“! (48/18)

Kde myslíte, že se bere výjimečnost, úspěch nebo genialita? Někdo může říct, že se s ní narodíme; jiný zase, že je to záležitost dřiny; a další může věřit, že je to jen souhra okolností… Je užitečné vědět, jaká je naše osobní víra v tomto ohledu, protože od této víry se z velké části odvíjí náš osud: buď jsme smíření s tím, že geniální prostě nejsme a tudíž nemáme větší ambice, nebo naopak dřeme a dřeme s přesvědčením, že se to dříve či později musí potkat s úspěchem, někdo čeká a čeká na šťastnou náhodu…

Pro přemýšlení nad tímto tématem doporučuji čtivou a inspirativní knihu „Mimo řadu – anatomie úspěchu“ Malcolma Gladwella.

V minulém článku jsme zmiňovali schopnosti Leonarda da Vinci spojovat různé obory takovým způsobem, že vnikaly nové fascinující věci. Podobně tak autor této knihy spojuje mnoho zdánlivě neslučitelné věci (koncerty Beatles v nevěstincích v Hamburku, válku dvou hrdých jižanských rodin, data narození špičkových hokejistů, osudy židovských přistěhovalců v Americe, letecká neštěstí, rýžová pole a testy z matiky…) a dochází k podivuhodným závěrům, které mohou mít reálné dopady na náš život. My teď uděláme zkratku a půjdeme rovnou k pointě.

Co dělá z učedníka mistra? Co stojí mezi počátečním rozhodnutím a úspěchem?

Jsou to: a) především 10.000 hodin tréninku a b) využité životem nabízené příležitosti. Je tu tedy od všeho trochu. Když nám není pro nějakou oblast ani trochu shůry dáno, ani by nás nenapadlo se tím zabývat. Pak je tu tvrdá práce (ale neříkejme „dřina“ – pro všechny ty výjimečné osoby v knize zmiňované bylo společné, že je práce bavila, nebrali ji jako nutné zlo na cestě k úspěchu). A hraje tu roli i štěstí v podobě životní příležitosti.

Takže se zamyslete: V čem chcete být dobří? A kolik máte v tomto směru „nalétáno“?

Experimentem tohoto týdne tedy je: Najděte oblast činnosti, ve které se chcete stát mistrem a spočtěte vaše zatím nalétané hodiny (můžete hledat i další oblasti, které by se daly kujónsky spojit, čímž se mohou nalítané hodiny sečíst). A jestli vás výsledek nevyděsil (tj. zjistili jste, že je před vámi ještě hodně hodně hodin), tak si vytvořte svůj „letový plán“ takovým způsobem, aby vás bavil, aby představa létání byla lákavá, aby jste to dělali pro létání samo, ne pro certifikát odlítaných hodin (jinak to bude cesta celkem strastiplná).

Nuže… šťastný let!

military-raptor-582888_1920

Autor článku: Jan Knetl

  1 comment for “Co mají úspěšní společného? Mají „nalétáno“! (48/18)

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogerům se to líbí: